Thursday, July 12, 2007

Sommarens trendpryl

Surfar nu med hjälp av sommarens leksak: Mobilt bredband via 3G-nätet från Tele2. Billigare än min fasta anslutning via kabeltv-nätet, men hittils mer stabilt. Då har jag bara provat 1 timme 4 minuter och 49 sekuner (det finns en räknare), men om det bara håller o sig så kommer jag snart att göra mig av med mitt gamla bredband. Allt mindre blir fast i min lägenhet.

Enligt TPTEST 5 håller det hyfsade 350-390kbit/Sekund, vilket ju är mycket långsammare än en normal bredband hemma anslutning. Å andra sidan är det snabbare än det gamla ISDN som en gång anslut hela PIC Engineering till Internet. Sidorna kommer inte upp direkt man klickar på en länk, men det är inte så långsamt så att det inte känns helt okej. Någonstans i stan skall jag väl dessutom kunna hitta turbo 3G: Då skall man komma upp i 3,4 MBit.

Fast så till en Mac-fråga: När jag nu ansluter via modem direkt mot nätet så står jag helt utan brandvägg. Det kan väl inte vara bra ens på Mac? Finns det tips?

3 comments:

Anonymous said...

Hej!

För det första finns det en brandvägg i macen. Du hanterar den i Systeminställningarna - Fildelning.

Och för det andra så är det inte så farligt att vara utan brandvägg på en mac. Inte ännu iaf.

Kolla på www.machjalpen.se för mer svar på macfrågor.

Devoted said...

Tack tack! MacHjälpen är nu ett bokmärke och brandväggen är aktiversad.

Alice said...

Utmärkt, då slapp jag svara.