Sunday, August 12, 2007

Men hur göööör man då?

Har stannat till mitt i Göteborg för ett par ögonblick av återhämtning och mat i väntan på att Christian slutar träna sina fotbollskillar. Åt kyckling på ett ställe som nog egentligen aldrig var mitt stamställe när jag bodde här, men som jag gillade och som blivit det med åren eftersom det är så lätt att stanna till i femmans P-hus och äta på Murveln. Väl färdig med maten ber jag om en latte, men råkar åter ut för det som tycks hända nu som då när man lämnat hemstaden: "Tyvärr, vi har bara vanligt hederligt bryggkaffe". Jag ber om notan istället och går till Palace, restaurangen i Brunnsparken, som är näraliggande och har en för dagen skön uteservering med tak. "En latte tack."
Bartendern ropar in en servitris som börjar, men ganska snart kör fast. Den äldre barkillen som tog emot min beställning anvisar henne till att hälla kaffe i ett drinkglas.

- Men hur gööööör man då?, frågar servitrisen på bredaste lokal dialekt.
- Du tar kaffe i där.
Tjejen fyller på kaffe och börjar skumma mjölk.
- Nej, du skall bara ha varm mjölk. Det är i Macciato den skummas.
- Hur gör jag dåååå'rå?
- Du tar skeden där.

Till slut är de färdiga och den mera erfarna bartendern slänger ner en svart drinkpinne i plast, och jag lämnar baren med något helt annat än vad jag hade förväntat mig. Ingen skumkrona, inga mönster, och uppvisande en förvirrande likhet med en drink snarare än en latte som jag är van att se den. Fast jag säger inget, utan tar min alkoholfria, ganska beska, drink med mig och skriver ett blogginlägg istället. Jag ser på hans blick att det är jag som är fjollig han som är lokal. Definitionsmässigt har jag en caffelatte i handen.

Med detta vill jag nu inte säga att ni inte kan få bra kaffe i Göteborg Bara att ni skall undvika Palace trots den polerade ytan. Drick istället ert kaffe på Coffee Cup i Nordstan, hundrafemtio meter från Brunnsparken. Där jobbar prisbelönta baristor och de gör kaffet riktigt gott, och latten är precis som det man kan drunkna i i Stockholm.

No comments: