Tuesday, May 01, 2007

Bränt barn skyr elden


Idag var jag ute i bättre tid. En timme kvar till boarding, och jag har redan checkat in både mig själv och bagage. Att vänta är faktiskt inte så dumt. Lite avkoppling, lite läsning. Jag köpte aktiespararnas tidning och den innehåller en del matnyttigt.
Inte minst innehåll den ett tips om bolaget Renewable Energy, ett nordennoterat bolag som ägnar sig åt affärer i förnyelsebar energi. Det svarar väl mot min ambition att göra åtminstone en del av mina placeringar i aktivt etiska bolag Aktivt etiska åtgärder är till exempel forskning och marknadsföringar av förnyelsebar energi, i motsats till passivt etiska fonder, som t ex KPA, som godtyckligt försöker undvika placeringar i sådant som de anser oetiskt, t ex medicinsk forskning. Kan behövas som motvikt till min annars ganska oljetunga rysslandsportfölj.

No comments: