Monday, December 21, 2009

Klimateffekt!

Såhär ser utvecklingen för min depå hos Avanza ut för den senaste månaden. Efter ett segt år där jag gått under OMX SPI i princip utan undantag, rusar plötsligt min lilla depå. Vad beror det på? Jag klickar på jämförelseknappen för fonder, aktierna har gått back, och kollar in resultatet. Och minsann - där syns en liten klimateffekt. Plats nummer 1-6 på min lista är alla ny energi. Bästa fond är SAM Smart Energy (+12%) som står för majoriteten av uppgången, stöttad av PF Clean Energy, Picet Funds Water, Blackrock New Energy och lilla Handelsbanken Ny Energi. De har alla ökningar på mellan 8 och 5% sett över den senaste månaden. Inte ens portföljens stadiga vinnare, east capital ryssland är med i topplistan, den kommer på sjunde plats med precis över 5%. Får se om allting rasar nu efter köpenhamnsfiaskot. Fast det blir ju ändå fler toppmöten. Det är bra. Ett bindande klimatavtal vore ännu bättre.

No comments: