Wednesday, January 17, 2007

Att möta Göran


Stack ner till lokala favoritkrogen, Bagpipers och stötte på en trevlig fd officer som faktiskt var riktigt trevligt sällskap. Från att ha börjat ställa lite frågor om datorn jag hade med mig accepterade jag att han mest var ute efter sällskap och bestämde mig för att ta mig tid med det. Han visade sig vara något av en historieberättare, som varit med om ett och annat. Bland annat var han vakthavande i högkvarteret en kväll på 70-talet när det plötsligt blev aktuellt att kalla in ÖB på grund av en snabb förändring i världspolitiken. Men var var ÖB? Någon mobil hade han i alla fall inte.
Sagt och gjort, man hittade en anteckning om att ÖB var för att hålla föredrag på akademiska föreningen i lund. Beställde ner telefonkatalogen över Lund från arkivet. Letade rätt på ett nummer till akademiska föreningen. Tuuut. Tuuut.
- (på bred skånska) Ja hallå
- Hej, vem är ni?
- Jag heter Greta. Jag städar här.
- Jaha ni Greta. Är det några andra där?
- Javisst. Det är massor av folk nere i stora salen.
- Bra, Greta! Då vill jag att Greta gör såhär: Gå ner i stora salen, smäll upp dörrarna och skrik "ÖB omedelbart till telefonen".
- Njae.... Det vågar jag inte.
- Hör nu här Greta. Det är krig!
- Jaha. Ja men då så!
Trettio sekunder senare var ÖB vid telefonen, och någon timme senare var samme man på Lidingövägen.
Mobiler hade man inte. Men startklara flygplan var uppenbarligen inga problem.

1 comment:

smul said...

sällan jag pratar med främlingar så där, kanske något jag borde börja med