Sunday, March 25, 2007

På Sovjetisk-Spansk restaurang

Igår kväll var jag med mina föräldrar på Casa Antonio, en lite mysig spansk restaurang inrymd i en källarlokal på drottninggatan i Karlstad. Maten var god och personalen trevlig, men redan vid förräten började något mystiskt hända.
Servitrisen började med att informera om att nummer 4 och 11 var slut på Tapasmenyn. Okej, vi tog några andra och beställde fatöl, St Migel, stället enda. "Tyvärr den är slut, men ni kan få flaska istället." Det blev taget förstås. Sen beställde vi varmrätt. "Vilken potatis vill ni ha? Eller förresten, stripsen är ju slut, vi har bara klyftpotatis." Det var ju okej, förstås, och när tapasen levererades beställde jag varsin flaska öl till åt mig och far. "Tyvärr, den är slut. Nu har vi bara Mariestads." Så då fick det bli en sån.
Fast som sagt, maten var god och stället kan verkligen rekommenderas för sin stämnings skull, om det inte vore för att de stänger om en vecka. Stället är sålt, lagren tömda, servitriserna flyttar med pappa - före detta ägaren - hem till spanien. Så ta inte detta råd för något, om ni inte hinner dit under veckan förstås, och om de hunnit till Hagahallen så att de kan ta bort avskedsskylten som stod i dörren när vi gick. "Tyvärr har vi stängt på grund av tekniskt fel i köket." Man vill ju inte berätta för folk att maten är slut. En lång meny är bra för affärerna. Den har vi sett förut.

1 comment:

Anonymous said...

Tråkigt, för det var (är?) Karlstads enda riktiga tapas-restaurang. Mycket trevlig, men jag minns också den då och då ganska dåliga servicen.