Saturday, June 30, 2007

Användare med stil kör Oxford!

De av er som känner mig vet att vid det här laget så har tiden stannat lite i min värld medan jag utforskar min nya dator. Så här kommer det att vara i några veckor.

Jag gillar: En av de faktorer som till slut övertygade mig om att MacBook trots allt är rätt prisvärd är att den kommer med en otroligt schysst grundimage. Med andra ord: Den är förinstallerad, det fungerar och det följer med rätt mycket program. Igår kollade jag på en dvd film via datorn på TVn, samtidigt som jag använde datorn till annat. Delad skärm? Inga problem: koppla in dvi-porten på tvn, tryck i sladden i mac. Klart. Vill jag bränna CD, dvd eller redigera filmer? Starta iPhoto, iMovie eller iDVD. Klart. Dessutom följer det med musikstudio, bildredigering och annat smått och gott. Då pratar vi inte enkla versioner eller trials: Musikprogrammet GarageBand stödjer till exempel redigering som räcker för en hel hemmastudio... Om man nu skall göra musik förstås. Och imorse upptäckte jag att oxford dictionary. Det är inte nödvändigt, men det är klassiskt.
Drar jag ner muspekaren i ena hörnet av skärmen så får jag thumbnails av alla öppna program spridda över skärmen: antagligen lika praktiskt som Vistas decks, om inte bättre:


Jag saknar: Mest av allt - en musaccelerator. Det fanns sådana på 80-talet för Mac, jag hoppas det fortfarande är sant. Trots att jag varit inne i systeminställningarna och dragit upp känsligheten till max börjar jag redan få ont i axeln av att kämpa med styrplattan som reagerar segt på mina kommandon. Jag får dra flera gånger över plattan och använda två fingrar om jag vill hålla nere knappen och dra någon ting över skärmen (en pekfinger börjar, när den når kanten så får nästa ta vid och så vidare för att datorn inte skall känna att jag släpper). Det är inte ok! När man nu får nästan allt blir man också snabbt kräsen: Jag behöver ett skissprogram som låter mig göra små illustrationer. Hittar inget sånt i datorn, men får jag tag i ett sånt så tror jag att jag har allt jag behöver.

No comments: