Tuesday, July 15, 2008

Lite roligare rådgivare

Pratade med en kompis idag om hur många fåniga rådgivare som finns i medierna numera. Alla i min generation minns väl skriv till B.O. i expressen när vi var i de tidigare tonåren. Allt var normalt. Frågorna ställdes av andra i de nedre tonåren. "När jag onanerar ibland så brukar det komma vit vätska ur min penis. Är det farligt?", undrade Kalle 14 år. Svaret var alltid förutsägart. "Nej, Kalle, det är ingen fara, det är normalt.". "Min pojkväns penis blir hård när vi ligger nakna och hånglar.". Ingen fara det är normalt. "Jag brukar bli kåt av att se damunderkläder i butik". Ingen fara, det är normalt. "Jag brukar få fantasier om att skära halsen av min fru när vi har sex.". Ingen fara, det är normalt. (Jo, jag har faktiskt läst den sista i en av 80-talets normala sexspalter, även om det kankse inte var just B.O.)

Idag är det relationsrådgivning som är det vinnande konceptet. Alla skall få hjälp med sin otrohet eller sina misslyckade förhållanden på ett sätt. (En naturlig effekt av 80-talets sexspalter?). I Nyberg & Törnblom kan man få relationsråd av en TV-programledare och en före detta narkoman som gjort business av sin egen framgångssaga: Alla kan bli lika bra som jag. Och rådet där som i de flesta program: Bara du pratar med honom och säger som du känner så blir allting bra. Eller så kanske det är dags att gå vidare.

I denna djungel av deprimerande rådgivare är BVC-sköterskorna på Allt om barn en frisk fläkt. De tar bladet från munnen när det behövs. "Mamma" undrar:
"Skall svetten från små barn 4-6 år verkligen lukta som hos en vuxen? Min dotter luktar "vuxensvett" när hon svettas..."
BVC-sköterskorna håller inte på hanen när de svarar. Kort och gott:
"Barn i den här åldern brukar inte lukta svett, jag tycker du ska ta kontakt med din barnavårdscentral för att utesluta eventuell för tidig pubertetsstart."
Äntligen! Det var inte normalt! Det var helt sjukt. Och nån sade det!

1 comment:

Peter said...

Huvudet på spiken, allt är inte normalt...trots att man som småbarnsförälder gärna vill höra det :)