Friday, August 08, 2008

Semesteräventyr del 2 - Universeum

Dagens utflykt gick in till Universeum, som ligger bredvid världskulturmuséet vid Korsvägen och Liseberg i Göteborg. Ett roligt museum för både stora och små där man kan se allt från torsk till tigerhaj och allt från sandhuggorm (bilden) till små söta Goeldisapor och grodor.

Tröttnar man på museet så finns en lekplats inomhus med rutschbanor, klätterställningar och olika slags enklare fysikaliska experiment. Kan någon förklara hur det kommer sig att bollen svävar ovanför konen med en fläkt under? Och att den fortsätter sväva i linje med konens spets om man lutar konen, istället för att bara blåsas iväg av lufttrycket?

Min kompis och jag studerade den så noga det gick mellan barnens attacker, och vi kunde inte se något annat än att konens botten utgjordes av en helt vanlig fyrkantig fläkt. Inga fotoceller eller stegmotorer där... Behöver jag tillägga att barnen vi hade med oss älskade stället? Roligt för mig är också att min kompis barn verkar acceptera mig helt och hållet, och en ganska god stund vandrade jag runt med den äldsta som inte alls ville leta efter pappa. Men när det kom till att ta loss säkerhetsbältet i bilbarnstolen så gick det en gräns. "Nej! Du kan inte! Pappa gör.".

1 comment:

Anonymous said...

om du tittar på luftens strömningslinjer, så finner du högsta farten framför bollen och därmed lägsta trycket (enligt Bernoullis ekvation). Bakom bollen strömmar luften saktast, därmed trycks bollen mot strömningskällan. det behövs inga fotoceller, bara naturlagar.
MVH
Pappa