Saturday, November 13, 2010

Shortsdag (lörd del 1)




Ser det mörkt ut så beror det på att iPhone inte riktigt hanterar motljuset.



Hotellets busshållplats, skall försöka vara snällare mot knät idag. :) Linje 8, 11, 60, 62 alltså... Flygbuss kommer ca 7, 27 och 47, även söndagar, tar en halvtimme till flyget och kostar €4. (Det här var mest en note-to-self som ni förstår.)



Cote D'azur




Enklare frukost idag. Kommer man såhär sent är det slut på "morgenbröd", och man får nöja sig Baugette, sylt och kaffe. :) (12.15) Enligt caféts termometer är det 23 grader i luften. Oklart sol eller skugga men jag får svett-torka pannan där jag sitter i solen, trots tunn träningstshirt och shorts.




Dagens shopping. Nu skulle man bara hitta en frimärksautomat - posten stängde visst 12.30.... :(




Attans... Inte ens stora posten vid järnvägsstation har en automat. Men då fick jag mig en rejäl promenad trots allt.



De här ser gula och fina ut, men säljer tyvärr inte frimärken. D





Från stationen fick det bli 4ans buss till Notre Dame. Men den här gången är det inte kyrkan jag är ute efter, utan....


...den här, där katten Vodka jobbar enligt guideboken, men det ser inte så bra ut. De har ju för all del inte tagit ner skylten?






H&M ser lite mer exklusivt ut här, gör det inte? Och om M och D varit med antar jag att Marie skulle släppt loss här:



....eller kanske här:



...eller här...



... på Lafayette?


...där någon också spelar Sicilian pastorale från Gudfadern och ger väldigt mycket italienkänsla.




Shoppinggatan heter alltså av. Jean Medecin och sträcker sig härifrån, från vackra Place Massena upp mot Notre Dame.




Vy mot Viuex Nice från Massena/av. Felix Faure.




...det får bli spårvagn till Operan och se om jag kan hitta en tid för kvällens gratiskonsert på Akropolis.



Passerar place du Palais som jag fotograferade "by night" i torsdags.




Passerar ett bageri som ser ut att ha napolenbakelser med mjukt lock och färska/mjuka hallon. Verkar smidigare än de vi har hemma.




...modern filharmonisk konsert blir det kl 21 om jag skall på det.




Tillbaka på Promenades, det är ju ändå här solen är.







Nice fästning raserades totalt vid något tillfälle. Enstaka torn och den stora skogen på berget är vad som återstår. Frågan är om jag skall våga mig upp....

Nu är klockan 1430 och blogpress beter sig konstigt, för stort inlägg tror jag. Dags att dela det.

No comments: