Friday, December 29, 2006

Fredagsfyra v 52/06 - Nyår

Årets sista fredagsfyra handlar inte helt oväntat om just året, eller närmare bestämt nyår. Och sittandes på bussen mot Stockholm gör jag för ovanlighet skull fredagsfyran på rätt dag och i rätt syfte - att fördriva lite tid på fredagen.

1) Hur ska du fira nyårsafton - om alls?
Middag hos en vän/kollega.

2) Brukar du avlägga nyårslöften, och i så fall: Brukar du hålla dem?
Jag brukar inte avlägga nyårslöften. Det känns som ett säkert sätt att se till att något inte blir gjort. Egentligen borde jag lova att ta jobbet mer på allvar och anstränga mig hårdare under 2007.

3) Är fyrverkerier ett måste på nyårsafton?
Nej. Med åren har jag kommit att tycka att fyrverkerier är riktigt tråkigt. Även om vissa fyrverkerier kan vara rätt vackra är det ju förmodligen det sämsta förhållande mellan upplevelse och pris som finns tillgängligt på den svenska shoppingmarknaden. To little bang for the bucks, om jag får använda så torr humor.

4) Smällare är numera förbjudna i Sverige, men det smäller ändå ganska mycket. Bör alla former av smällare förbjudas med hänsyn till våra husdjur, eller finns det andra lösningar?
Hellre än att förbjuda smällare borde man kunna lagstifta mot att använda dem på ett mycket störande eller allmänfarligt sätt. Ungdomar som står på gatan och skjuter fyrverkier och smällare mot förbipasserade är inte okej. Fyrverkerier på Skansen är helt okej. Det här är egentligen ett klassiskt problem. Förbjud mord och misshandel, inte knivar och knutna nävar.

No comments: