Sunday, December 03, 2006

Nyår, praliner, Gud, bröd och julmat!

Jo faktiskt - jag har hunnit med ett nyår, praliner, Gud, bröd och julmat på en enda dag. I flera olika former och omgångar dessutom. Det är ju ändå första advent!
Advent betyder, som jag fått flerfaldigt förklarat för mig idag, ankomst, och har ingenting med väntan att göra. Utöver att vara en shoppingvänlig söndag ganska nära jul så är det också den dag på året som flest människor gör sitt årliga kyrkobesök. Det slår både palmsöndag (som faktiskt är större än du som inte provat antagligen tror) och midnattsmässor. Förrutom att det är en välbesökt dag så är det också inledningen på julen, väntan på julafton och första dagen på det svenska kyrkoåret. Alltså ett nyår.
Alice och jag gick lös på dagen med ett inledande besök i Adolf Fredriks kyrka, vars kör och musikaliska upplägg sällan sviker. Jag var lite förvånad över den gammaltestamentliga skrivningen "stridsvagnar". Vi funderar på om det är den romerska varianten med häst och halvöppen ståvagn som avses, eller om det - som jag först trodde - är en felöversättning av något annat. Den som vet är välkommen att kommentera. :)
Efter Adolf Fredrik tog jag en sväng på stan, letade efter adventsljusstake och mossa, men ljusstake hittade jag ingen och mossan kostade runt tio kronor litern. Kikade på en gryta som jag tänkt önska mig i julklapp men blev aningen tveksam. En emaljerad gjutgärnsgryta visade det sig vara, och inte en lergryta som jag trodde. Är det utbytbart? Den är väldigt snygg, men det var egentligen lergryta jag var ute efter. Vad säger ni som kan?
Jag ringde Peter - som var bakis men som ändå bjöd in till fika om jag tog med mig virke. Så jag köpte ett gäng julinspirerade praliner från Pralinhuset. Marsinpanjordgubbar och pistagepraliner. En lång trevlig pratstund om cheferi och julsemester. Sen vidare igen. Stannade till på centralen, köpte Anna Politkovskajas "Putins Ryssland". Partsinlaga men kombinerat med den officiella rapporteringen kanske bilden blir mer komplett och förståelsen större, tänkte jag. Köpa böcker hinner jag, men frågan är när jag läser dem?
Efter detta lilla mellanstopp på centralen blev det Allhelgonakyrkan med Alice, David och en trevlig bland annat rysktalande vän till dem som hette Andrea. Vi följde traditionellt upp besöket med kyrköl på Pelikan. De hade jultallrik med allt som sig bör: Senap, skinka, lax, ägg, sill, potatis och bröd.
Summa sumarum en helt strålande första advent. Det enda jag saknade var Gå, Sion din konung att möta (108, Var glad!). Fast den kanske man kan fånga nästa söndag med lite tur. :)

Update 2006-12-12: Fixat länk till psalmen ovan.

No comments: